חרף אי ההסכמות בנוגע לשכיחות של לקויות הלמידה באוכלוסייה ולגורמים להן, על דבר אחד קיים קונצנזוס – אבחון דידקטי מהווה למעשה את אחד מן הצעדים ההתחלתיים והמשמעותיים ביותר שצריך לעשות, על מנת לעזור לתלמידים וכמובן גם להורים שלהם איך להתמודד עם הקשיים במהלך הלימודים שלהם.
היעד של אבחון דידקטי הינו לאתר את קשיי הלמידה הספציפיים, אשר מסבים נזק לביצועים של התלמידים ולהתאים להם תכנית טיפול שתתאים ללקויות שלהם. אבחון דידקטי בוחן יכולות קוגניטיביות, כמו למשל – זיכרון, חשיבה ועיבוד מידע, לפן תפקודי למידה, כגון תהליכי קריאה וכתיבה ומתמטיקה. עוד חלק ניכר באבחון הדידקטי הינו בחינת התנהגות התלמידים, בחינת המיומנויות והמנגנונים הנמצאים בבסיס הלמידה שלהם, ואף בחינת הדרכים והאסטרטגיות שבהן הם עושים שימוש עבור למידה והאפקטיביות שלהם.
במה יבוא לידי ביטוי העיסוק שלכם עם קבלתכם תואר בתחום לימודי אבחון דידקטי?
המטרה המובילה של אבחון דידקטי הינה לאתר ולזהות את הקשיים שעומדים בפני התלמידים, אבל לאתר אף את החוזקות שלהם. לחקור כהלכה את הסיבות להיווצרות הקשיים הללו ולנסות להחליט במידה והינם מהווים אינדיקציה ללקות למידה. לשם כך, האבחון מושתת על מנעד רב של מבדקים, אשר בודקים את כל תחומי הלמידה השונים – שטף הקריאה, הבנת הנקרא, קצב הכתיבה וכתב היד, חשיבה מתמטית, תפקודי הזיכרון והשפה, סגנון העבודה, ארגון הלמידה וכיוצא בזאת. הפרוצדורה של אבחון דידקטי מבוצעת בדרך כלל על ידי מכונים ייעודיים באמצעות מאבחן דידקטי, שהינו למעשה בעל מקצוע שמגיע מן התחום של החינוך ושל ההוראה. על המאבחן להחזיק בתואר אקדמי בחינוך ובעל תעודה של לימודי אבחון דידקטי, אשר מסמיכה אותו לתפקד כמאבחן דידקטי.
מה מאפיין לימודי אבחון דידקטי?
לימודי אבחון דידקטי יעניקו לכם המון ידע וכלים פרקטיים לעבור ביצוע אבחון מדייק ומקצועי של בני אדם בכל מיני גילאים. לוקים בליקויי למידה. לימודי אבחון דידקטי הינם לימודים מקיפים, אשר נועדו בפרט לבעלי מקצוע שעוסקים בכל מיני תחומים של ליקויי למידה ואשר רוצים להעמיק את בקיאותם בהיבט הזה, לרבות – פסיכולוגים, מחנכים, יועצים חינוכיים, מורים לחינוך מיוחד, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק וכיוצא בזה.